Etykiety

czwartek, 11 maja 2017

Religa. Człowiek z sercem na dłoni



  Skuszona rozgłosem wokół filmu "Bogowie" sięgnęłam po książkę Jana Osieckiego "Religa. Człowiek z sercem w dłoni". Książek o wybitnym polskim chirurgu jest wiele, a mój wybór był w sumie przypadkowy. I chyba nie do końca szczęśliwy... Utwór jest tak naprawdę długim wywiadem z panem Religą, poprzeplatanym wypowiedziami innych, znających profesora ludzi. Sama historia Zbigniewa Religi jest niesamowita. Był to wybitny człowiek, który wierzył w to, iż nie ma rzeczy niemożliwych. Był przy tym niesamowicie skromny, pokorny i zdystansowany do siebie. Książka jest podzielona na dwie części- pierwszą o dokonaniach medycznych oraz drugą skupiającą się na udziale profesora w życiu politycznym. Pozwoliło to zobaczyć wszechstronność działań bohatera utworu i na pewno świadczy na korzyść książki, chociaż mnie o wiele bardziej interesują dokonania medyczne profesora ;) Jedno co drażni mnie bardzo w tej książce, to sposób w jaki autor formułował swoje pytania. Niemal każde z nich miało w sobie kroplę albo i niekiedy całe wiadro podlizywania się. Co więcej, autor niekiedy popisywał się znajomością fatów z osobistego życia Zbigniewa Religi i nie omieszkał sam uzupełniać odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie. Odniosłam wrażenie, że drażniło to samego rozmówcę, który po takich kwiatkach stawał się mniej rozmowny.  Niepotrzebne zupełnie są również wstawki z opiniami polityków o profesorze. Albo ja jestem uprzedzona do świata polityki albo naprawdę te wypowiedzi brzmią sztucznie i również troszkę przypochlebnie. Ale muszę podkreślić, że jest to jedynie moje osobiste wrażenie. Jedno trzeba panu Osieckiemu przyznać- w ten sposób idealnie pokazał, jak zdystansowanym człowiekiem był profesor. Łechtany pochwalnymi peanami nie popadł w samozachwyt, a wręcz odnoszę wrażenie, że miał ochotę się ewakuować. Na tej jednej książce o Zbigniewie Relidze nie zamierzam poprzestać i sprawdzę jak poradzili sobie inni.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz